torsdag 2 september 2010

Hemma igen.

Så nu är man hemma igen från Grekland. Det var en jättehärlig semester och vi har sett hur mycket fin miljö som helst. Vi hamnade i Laganas på Zakynthos, hotellet var helt okej faktiskt. Vi tog några båtturer runt ön, nån liten lokalbusstripp till "storstan" zakynthos town och sen höll vi oss mest antingen vid poolen eller vid stranden och dess restauranger. Det kommer snart låta som att jag hatade hela resan och det gjorde jag verkligen inte, jag hade det jättehärligt och jag gillade resan för vad den var.

Hade tre konstiga händelser under resan dock.

En kväll försökte ett par helt främmande stockholmare mucka gräl med mig. Jag spelade dum och önskade dem en trevlig kväll och gick vidare. Ändå irriterande. De var helt bombsäkra på att jag var med i nån fotbollshulligangrupp och skulle spöa mig. Men men. En av dem hade kryckor så jag hann iväg ganska lätt.

Den andra händelsen var ännu mer förvirrande för mig. En kille jag lärt känna under resan, och som hittills varit skittrevlig, kom klampandes upp till mig vid poolkanten en tidig morgon. Han var helt galet arg på mig, gapade om att jag hade förstört allt mellan honom och hans tjej. "Jag skulle plockat dig igår din jävel, du vet inte vem jag är, du vet inte vem du har att göra med." etc.. När jag till slut får honom att berätta vad det är han är arg på säger han att han såg mig stirra på hans flickväns röv kvällen innan. Jag får vänligt men bestämt förklara lite om blommor och bin för honom, varför skulle jag som är homosexuell stirra på hans flickväns röv? Fick visa honom min sambos namn ingraverat i min förlovningsring för att "bevisa" att jag inte ljög för honom. Då föll han ihop som en säck och blev helt ställd, han hade intalat sig under hela natten att det var mitt fel att han grälade med sin flickvän igår och nu skulle han döda mig för det. Vi pratade en stund om saken och han var ganska lugn. Jag däremot var helt jävla chockad över hur labil han var och packade genast mina grejer och gick upp på rummet.
Jag funderade nästan över att kontakta apollo och be att få byta hotell, det kändes ju som att han kan flippa över vad som helst och när jag redan varit i fokus kände jag mig knappast säker. Vi höll oss för oss själva efter det istället och njöt av slutet av resan i lugn och ro.

Vart kommer alla dessa kampglada galningar från? Kan de inte stanna hemma istället för att åka runt och förstöra folks semestrar? Och varför i helvete ska de ge sig på MIG av alla människor?

En kväll blev vi dessutom ivägbjudna till middag av några supertrevliga och roliga norrmän och en svensk. Mitt kära resesällskap hade dock överförfriskat sig en smula. Restaurangen var jätteromantiskt med allt inklätt i vitt tyg och väldigt fräscht och fint. När vi väl fick in maten inser jag hur fruktansvärt jävla full min kompis är; ögonen är helt tomma och han bara trycker in bröd och mat i munnen utan att tugga och sväljer sen. Då och då utbrister han "fan va ni super dåligt".
Som om detta inte är illa nog spyr och hostar han plötsligt samtidigt, vilket ger en explosionseffekt på själva spyan och ALLT och ALLA får spya över sig. Fy fan va äckligt det var. De andra var iofs löjligt förlåtande och förstående om det hela. Vi fick släpa in min vän på toan och innan jag bär iväg honom hem till hotellet betalar jag för allas mat och dryck och lägger till pengar för dricks. Det kändes som det minsta jag kunde göra, min kompis hade inte ens tagit med sig pengar att betala för sin del av maten med. Det blev ca 80€ i oförutsedda utgifter där. Han stannade på hotellrummet i 36 timmar efter det, tills vi åkte hem. Jag var lite irriterad måste jag säga, särskilt eftersom han varken sa tack eller bad om ursäkt efteråt.

Köpte med mig lite olivolja, vin och honung lokalproducerat på zakynthos. Resten var bara skräp rent shoppingmässigt. Samma som överallt.

Det var sista gången jag åker till något samhälle uppbyggt runt turism utan att ha ett helt kompisgäng med mig, minst 4 till. Dels för safety in numbers, men dels för att det inte finns nån jävla vits med de orterna när man bara är två som vill njuta av lugn och ro. Man får ingen lugn och ro där. Bara massa dunkadunka, fjortisfyllor, inkastare och kampglada galningar.

Imorrn tänker jag gå till vårdcentralen och ta min B12-spruta samt väga mig. Var läänge sen jag vägde mig nu.

Puss o kram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar