tisdag 18 maj 2010

en vecka sen idag

Idag har det gått en vecka sen jag opererades och nu börjar allt komma på plats. Har varit hos doktorn och fått min sjukskrivning och remisser till kirurgmottagningen för eftervård samt till obesitas för dietistråd.

Sist jag pratade med obesitas sa ju läkaren åt mig att jag var tvungen att skaffa en ny remiss och ställa mig "sist" eftersom jag valt en egen behandling. Christa har nu varit väldigt tydlig med mig att ifall de nekar mig hjälp måste jag be om skriftligt nekande eller skriva upp namn, datum och exakt vad som sagts. Jag ska även läsa upp vad jag skrivit ner för den som nekar mig och fråga ifall det jag skrivit är vad som sagts och att mina representanter kommer överklaga det beslutet då det strider mot min rätt till vård. Hon är ganska bra att ha på sin sida den där Christa.

Har varit hos chefen och lämnat in sjukskrivningen, hon var ju absolut stödjande och jätteintresserad av operationen. Berättade att jag naturligtvis kommer komma tillbaka tidigare ifall jag känner mig helt återställd, men att jag absolut inte kommer stressa fram något. Hon höll fullt med. Lysande Sickan!

I övrigt har jag gått gått gått gått gått gått gått gått och gått. Sen gick jag.
Ska skaffa mig en hobby medans jag går här hemma, något kreativt var det tänkt. Får se vad det blir. Har funderat på att sy lite grejjer och kanske börja spela något instrument.

Har blivit tvungen att "dumping"testa mig lite idag, lite ofrivilligt. Det enda som fanns att äta till lunch var en yoghurt med på tok för mycket socker och fett i, dessutom inte laktosfri, men den gick ner bra. Jag hade lite svårt att njuta eftersom jag var livrädd för dumpingen, som aldrig kom. Bra att veta att jag klarade mig, men jag kommer nog vänta ett tag innan jag kör annat än låg laktos/socker/fett-diet.

Sitter nu här med mitt vinglas mjölk med ägg, kardemumma och kanel i och försöker låtsas att det faktiskt är gott, vilket det naturligtvis inte är just nu. Ska nog köpa in något sötningsmedel igen.

Imorrn blir det promenad till järntorget kanske, eller så tvingar jag nån att åka med mig till Ikea. Får se vad det blir.



6 kommentarer:

  1. Mjölk och ägg? det var något nytt, låter inte det minsta gott, vad fick du det ifrån? :P
    gör en smoothie istället? :)

    SvaraRadera
  2. Vaddå mjölk och ägg? Blä. Håller med Jenny ovan. Mjölk kommer jag inte att klara av alls, hatar smaken och har inte druckit ett glas sen jag var 10 år...
    Hur kommer det sig att du inte går på vårdcentralen för läkarbesök och dietist? Det tänker jag göra. Bara man får en lista med vilka prover som behöver tas när så fixar de det på vc. Enligt en annan kompis som op:ade sig samma dag som dig så är det helt omöjligt att komma in på Sahlgrenska...

    SvaraRadera
  3. min vårdcentral har ingen dietist, och kirurgmottagningen som gör GBP och brukar ta hand om eftervård för sån känns mycket mer kvalificerad än vårdcentralen som knappt kan stava till det.

    ägg och mjölk läste jag nånstans att det skulle vara hur gott som helst, det var inte superäckligt, men det behövs garanterat något sött i mixen, så det blir smoothie nästa gång =)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken bra och intressant blogg! Jag kommer att följa dej,om det är ok!?!
    Undrar bara - varför valde du att operera dej
    i Tyskland?
    Lycka till på vägen mot målet!
    Kram Maribella

    SvaraRadera
  5. Hej Maribella!

    Tack och visst är du välkommen att följa bloggen =)

    Jag valde att operera mig i Tyskland dels pga de extremt långa köerna, men dels pga bemötandet jag fått från sjukvården i sverige.

    Första gången jag sökte medicinsk hjälp för min övervikt skickade de mig till enheten för hud och könssjukdomar. Trevligt va?

    Och för att jag har en någorlunda jämn fördelning av vikten tycker inte läkarna att jag "ser så överviktig ut". Jag hade ca 85kg övervikt då. Jag fick verkligen försöka överbevisa dem varje gång jag träffade en ny läkare/sköterska, de trodde mig aldrig förrän jag väl stod på vågen.

    Ha det =)

    SvaraRadera
  6. Och sen ska man ju inte glömma att det har med återbetalningsmöjligheten att göra oxå. Jag har rätt att få operationen betald i efterhand av försäkringskassan om jag gör den privat/allmänt i ett annat land, men inte om jag gör den privat i sverige.

    SvaraRadera