fredag 25 juni 2010

Midsommarnattsdrömmar

Jag har just haft en mycket lyckad midsommarafton! Har jobbat och fortsätter jobba hela helgen, det blir goa pengar det. Allt har flutit på som en dröm idag på jobbet. Inga sura miner eller nåt. Bara glada ansikten och fulla magar! Vi spelade boule på gräsmattan härutanför och det var jätteroligt att få aktivera sig lite efter all mat.

Vet att många undrar hur jag klarade maten med tanke på vad som hände förra veckan. Men jag gav mig fan på att jag skulle kunna äta midsommarmat, och det kunde jag oxå! Fyra sillbitar, ett halvt ägg, en potatis, en köttbulle och sen glass (light) med jordgubbar till dessert. Gick kaaaaanon! Jag har t.o.m mumsat på några chips nu till kvällen.

Jo, förresten åkte jag på böter på spårvagnen häromdagen. Det var ju inte så kul, men det var desto roligare att påpeka för kontrollanterna varje gång de steg över sina befogenheter, samt att samla in deras personalnummer för att göra en anmälan om frihetsberövande. Jag tycker nääästan lite synd om de två unga kontrollanterna som blev lidande av den tredje kontrollantens attitydproblem, utan honom hade jag nog bara snällt tagit min böter och varit tyst. Ni vet ju säkert vem han är, den skalliga killen som alltid ska vara skithård och alltid stiger över sina befogenheter. Det finns ju ganska många klagomål mot honom på nätet, och med all rätt. Killen tror ju han är nån slags spårvagnspolis som har rätt att hålla folk kvar mot sin vilja och liknande, har hört många historier om övervåld från honom dessutom. Tänker INTE gå med på att bli frihetsberövad av nån polisskole-reject, hädanefter kallad nazikontrollant. Han försökte först skrämma mig, vilket inte funkar eftersom jag bara blir arg, och när han insåg att jag faktiskt hade koll på mina rättigheter och dessutom hade vittnen som kan backa upp mig klev han argsint fram i vagnen och försökte låtsas som att han inte hade gjort något alls.

kontrollanten tycker att något inte stämmer med min biljett
kontrollant
"vad har du för mobilnummer"
jag
"vad ska du med det till?"
kontrollant
"jag behöver det för att kontrollera din biljett"
jag
"nej, biljetten ser du här, mitt mobilnummer har du inget med att göra"
kontrollant försöker gå iväg med min telefon.
jag
"jag vill ha min mobil nu, den har du kollat redan"
kontrollant
"jag måste kolla upp den här"
jag
"du får gärna skriva mig en böter om du vill men jag ska ha tillbaka min mobil nu"
kontrollant
"det här går mycket enklare om du samarbetar"
jag
"ja det gör det säkert, men jag vill ha min mobil nu och mitt nummer behöver du inte"
kontrollant ger tillbaka mobilen och får mitt leg istället
de tre kontrollanterna ställer sig i en ring runt mig där jag sitter med min kollega
jag
"ni får inte tränga in mig såhär, jag måste kunna komma ut"
nazikontrollant
"vi tränger inte in dig"
jag
"ni står i en cirkel runt mig och jag kommer ingenstans, jag känner mig fasthållen och ni får inte göra så"
nazikontrollant (skitspydigt)
"jasså, och det vet DU då eller?"
jag
"ja, det vet JAG"
nazikontrollant (skitspydigt igen)
"vad ska du göra då, anmäla mig eller?"
jag
"ja, det är klart jag ska. Jag vill ha ditt personalnummer, och era med (till de två unga tysta stackarna)"
nazikontrollant: surmulet muttrande.. ger numret och klampar iväg o ställer sig längst fram..
övriga kontrollanter ger sina nummer, lämnar boten och går iväg.

alltså, om det är nån med lite mindre skinn på näsan så faller man ju lätt offer för maktmissbrukare som den mannen. det är helt otroligt att det inte blir slagsmål så fort han går på en vagn, med den attityden han har.

Usch, skrota hela det systemet! Höj skatten, inför gratis kollektivtrafik och slipp kostnaderna runt hela betalnings- o kontrollmaskineriet. Låt de hatade kontrollanterna bli trygghetsvärdar så de får nån jävla mening med sin miserabla existens. Det hade löst så SJUKT mycket problem i samhället. Inte minst att det hade ökat kollektivtrafikåkandet och sparat på miljön, men det hade förbättrat hur mycket som helst för isolerade personer och segregerade stadsdelar. Och turismen hade blivit mycket mer rörlig från innerstaden ut till de runtliggande stadsdelarna, som knappt får några intäkter från turismen idag.

Jag säger ju det, blir jag multimiljardär ska jag fan satsa på att konkurera ut kollektivtrafiken med gratisalternativ.

So, uhm.. trevlig midsommar på er allihop!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar