torsdag 17 juni 2010

sahlgrenska snigelmottagning.

Nu är jag äntligen hemma igen. Kom hem vid 01 inatt, efter två väldigt långsamma dagar på sahlgrenskas akutmottagning. Jag valde att gå till sahlgrenska just för att de har kirurger som utför obesitaskirurgi där. Hjälpt det? Inte det minsta. Fick vänta 14,5 timmar dag 1 och sen fick jag åka hem klockan 03 på natten och lägga mig o sova några timmar, sen var det bara att åka tillbaka till akuten och vänta 12 timmar till.

Efter blodprover och dropp och röntgen kom de fram till att de inte hade en aning vad som var fel, men vad det än var är det förmodligen över nu. Sitter och äter utspädd risifrutti och hoppas på det bästa för tillfället.

Störde mig otroligt mycket på att sista läkaren först försökte övertyga mig att jag antagligen hade vräkt i mig mat, trots att jag förklarade väldigt tydligt att jag spydde redan efter 2 matskedar mat. Och sen sa han: ja, men nästa gång får du ju komma medans du har symptomen, inte efteråt... Är det mitt fel att väntetiderna är så långa att 2-åringen som satt bredvid mig i väntrummet hann ta studenten innan han fick träffa läkarn? Hade de skickat mig till röntgen redan första dan jag var där kanske jag hade fått reda på vad som var fel.

Fick dessutom förklara för alla läkare varför jag gjort operationen i tyskland, fick övertyga dem att jag INTE hade bmi 35 riktigt än, ligger på 40 nu och innan låg jag på 46 (chockad läkare bara stirrar)... Visst är det egentligen en komplimang, men när man är hos sjukvården av en särskild anledning brukar man väl inte dra meningslösa skämt om sitt hälsotillstånd?

Vart är House när man behöver honom? Eller ens Doctor Snuggles...

Kan ju nöja mig med att jag sprutat blod över en sköterska och en korridor därinne när de satte en infart på mig. Det är ju alltid nåt.
Och jag fick höra från en av kirurgerna att de brukar ta emot obesitaspatienterna från göteborgstrakten som opererats i sthlm, vilket ger mig hopp om att jag faktiskt har rätt att få min eftervård hos dem.

Suck. Och om en timma ska jag vara tillbaka i sjukvårdens händer, ska till min vanliga läkare på vårdcentralen idag och ta prover för att kolla mina värden. OM hon ens vet vilka prover som ska tas. Mitt förtroende för vården är ju som sagt inte direkt i taket just nu.

Ja ja, nog bittert tjat nu, ska försöka äta upp och fräscha till mig lite.
C ya



4 kommentarer:

  1. Bra att det är bättre! Men jag blir uppriktigt orolig när det ska behöva ta sådan tid! Själv hade jag lite funderingar på en senare flytt till Götet, men nu blir man lite nojjig ;). Iofs. så är det inte bara i GBG det är fel utan i hela Sverige.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju tyvärr så. Men det finns ju många andra akutintag i götet, jag valde Sahlgrenska för expertisen med obesitas..

    Och jag vill bara tillägga att jag hade helt rätt om läkaren idag, hon hade ingen aning vad det var för prover som skulle tas. Hon kollade igenom mina papper från Tyskland och gjorde ett eget litet hopkok av prover. Jo, och jag har gått ner 29,5kg nu :)

    SvaraRadera
  3. Grattis till att du mår bättre och har gått ner så mycket! Du kommer att vara klar innan jag ens börjat... Lite oroande att du aldrig fick reda på vad problemet var. Jag fick en lista på prover som skall tas av Christa, har inte du fått den? Skall jag skicka den?

    SvaraRadera
  4. Skriver det här istället:
    Det som ska kollas är blodet, järn, kreatinin, levervärden, elektrolyter, B-vitamin.

    SvaraRadera